) Retningslinjer for angrerett – LALALOOM

Retningslinjer for angrerett

 

Skjema C (bokmål) side 1 av 2.

Dette skjemaet er obligatorisk ifølge forskrift om angreskjema av 27. februar 2001 fastsatt av Barne- og likestillingsdepartementet med hjemmel i lov 21.12.2000 nr. 105 om opplysningsplikt og angrerett mv. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven) § 10. Skal brukes ved avtaler om tilvirkningskjøp som inngås ved annet fjernsalg enn telefonsalg.

DU HAR 30 DAGERS UBETINGET ANGRERETT

Etter angrerettloven kan forbrukeren ved annet fjernsalg enn telefonsalg (f.eks. postordresalg, internettsalg   og   tv-shopping) av   varer   som   skal   tilvirkes   eller   tilpasses   spesielt   for forbrukeren, gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 30 dager fra de opplysninger som kreves med hjemmel i angrerettloven kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte (se side 2 av dette skjemaet). Fristen løper likevel ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått.

Melding om bruk av angreretten må gis til selgeren innen fristen, og kan gis på hvilken som helst måte. Du  kan  bruke  dette  skjemaet  som  skal  være  utfylt  av  selgeren  som  spesifisert nedenfor. Fristen anses overholdt dersom meldingen er avsendt innen fristens utløp, og du bør sørge for at dette kan dokumenteres.

Skal være utfylt av selgeren:

Selgerens navn    Zea AS / www.lalaloom.no

Selgerens adresse Langenga 20, 1386 Asker

Telefonnr. +47 973 20 573   E-postadresse post alfakrøll lalaloom.no

Kontrakt/ordre/bestilling nr. se ordrebekreftelse/faktura om vare(r) se ordrebekreftelse/faktura 

Ordrebekreftelse er vedlagt dette skjemaet. Avtalen ble inngått se faktura (dato).  Skjemaet er levert/sendt se faktura (dato).

Fylles ut av forbrukeren:

OBS! Skjemaet skal ikke sendes til Barne- og likestillingsdepartementet.


Skjemaet er mottatt                                        


(dato). Jeg benytter meg av angreretten.


 

 

Navn                                                                                                                                        

 

 

Adresse                                                                                                                                    

 


Telefonnr.                                                            


E-post adresse                                                                    


 


Dato


Underskrift


Skjema C (bokmål) side 2 av 2.

 

ANGREFRISTENS UTGANGSPUNKT

Opplysningene  i  henhold  til  angrerettloven  kapittel  3  er  mottatt  på  foreskreven  måte  når kravene i § 9 jf. § 7 er oppfylt og dette skjemaet er mottatt ferdig utfylt med de opplysninger selgeren skal fylle ut. Se utdrag fra §§ 9 og 7 nedenfor.

  • 9. Opplysningsplikt ved avtaleinngåelse ved avtaler om varer og andre tjenester enn finansielle tjenester

I forbindelse med inngåelse av en avtale skal forbrukeren motta følgende opplysninger skriftlig på et varig medium som forbrukeren råder over:

  1. a) opplysningene som nevnt i § 7 første ledd bokstav a-f
  2. b) vilkårene og framgangsmåten for, samt virkningene av å benytte angreretten
  3. c) opplysninger om eventuell ettersalgsservice og gjeldende garantivilkår
  4. d) vilkår for oppsigelse av avtalen dersom den er tidsubegrenset eller av mer enn ett års varighet
  5. e) bekreftelse av bestillingen.

Ved kjøp av varer skal forbrukeren motta opplysningene senest ved levering. Ved avtaler om varer som skal leveres til en annen enn kjøperen, kan det avtales at opplysningene skal gis først etter levering av varen. Opplysningene etter bokstav b-e

skal uansett gis etter avtaleinngåelsen, selv om de er gitt på denne måten tidligere

  • 7. Opplysningsplikt ved avtaler om varer og andre tjenester enn finansielle tjenester

Før det blir inngått en avtale skal forbrukeren motta opplysninger som forbrukeren har grunn til å regne med å få, herunder opplysninger som forbrukeren har krav på etter annen lovgivning.

Forbrukeren skal i alle fall ha opplysninger om: a)    varens eller tjenestens viktigste egenskaper b)    de totale kostnadene forbrukeren skal betale,

Inklusive alle avgifter og leveringskostnader, og spesifikasjon av de enkelte elementene i totalprisen

  1. c) om forbrukeren har rett til å gå fra avtalen

(angrerett) eller ikke

  1. d) alle vesentlige avtalevilkår, herunder om betaling, levering eller annen oppfyllelse av avtalen samt om avtalens varighet når avtalen gjelder løpende ytelser
  2. e) selgerens eller tjenesteyterens navn og adresse f) tidsrommet tilbudet eller prisen er gyldig i

OPPGJØR OG RETURKOSTNADER VED BRUK AV ANGRERETTEN

Hvis du benytter deg av angreretten skal du ha tilbake det du har betalt (alle kostnader som er belastet kunden, herunder porto, ekspedisjonsgebyr og postoppkravsgebyr), og selgeren skal ha tilbake varen.

Det kan avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at du ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer. Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter angrerettloven kapittel 3 på foreskreven måte.

Eventuelle kostnader ved retur av varer må du bære selv, med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller  selgeren  i  henhold  til  avtalen  har  levert  en  erstatningsvare,  fordi  den  bestilte varen ikke var tilgjengelig.

ANDRE OPPLYSNINGER

Angrerettloven griper ikke inn i rettigheter du  har  etter  bl.a.  forbrukerkjøpsloven  hvis  det skulle  oppstå  mangler  eller  forsinkelser.  Dersom  du  beholder  varen  kan  du  på  visse  vilkår kreve prisavslag, omlevering (ny vare), erstatning eller heve kjøpet (få pengene tilbake). Du må da reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen/mangelen. Har du spørsmål om angrerettloven, forbrukerkjøpsloven eller andre regler som angår deg som forbruker, kan du kontakte Forbrukerrådet på tlf. 815 58 200. Internettadresse: http://www.forbrukerportalen.no

 

Skjemaet kan kopieres.

×